Επενδυτές Χωρίς Σύνορα
Αναλύσεις για την Οικονομία και το Χρηματιστήριο
Λίγα λόγια για εμένα
Ο Βασίλης Παζόπουλος είναι οικονομολόγος, , χρηματιστηριακός αναλυτής, vpazopoulos@gmail.com
Σύνδεσμοι


Το τέρας ξαναχτυπά
986 αναγνώστες
Πέμπτη, 28 Αυγούστου 2014
20:42

http://www.capital.gr/News.asp?id=2094581

 

Πόσες φορές δεν έχουμε λαχταρίσει ένα γευστικό, δροσερό αναψυκτικό ή ένα ρόφημα για να μας δώσει μια μικρή δόση ενέργειας όταν οι μπαταρίες μας πέφτουν ή απλά θέλουμε να χαλαρώσουμε απολαμβάνοντας παγωμένο τσάι ή λεμονάδα.

Καλά όλα αυτά, αλλά έχουν ένα μειονέκτημα. Που χρόνος και διάθεση για να τα φτιάξουμε. Να πάρουμε έτοιμα, τίγκα στα συντηρητικά και να παχαίνουν, δεν είναι η καλύτερη λύση.

Τα καλά νέα για εμάς τους καταναλωτές, είναι πως κάποιοι βρήκαν τρόπο να καλύψουν το κενό στην αγορά και να ικανοποιήσουν τις ανάγκες μας.
Το ακόμα καλύτερο νέο για αυτούς, είναι πως το κάνανε τόσο καλά, που είδαν την αξία των μετοχών τους να πολλαπλασιάζεται 400 φορές, σχεδόν σε μία δεκαετία.

Ναι, 400 φορές. Δεν είναι τυπογραφικό λάθος.

Η ιστορία

Στη δεκαετία του 1930, ο Hubert Hansen και οι τρεις γιοι του άρχισαν να πωλούν φυσικούς χυμούς φρούτων στα κινηματογραφικά στούντιο και τα καταστήματα λιανικής πώλησης της Νότιας Καλιφόρνια. Περνώντας τα χρόνια, η οικογενειακή επιχείρηση έφτασε στα χέρια του Tim, εγγονού του Hansen,ο οποίος θέλοντας να την αναπτύξει δημιούργησε μια ποικιλία από αναψυκτικά με ανθρακικό και χυμούς, χωρίς συντηρητικά, πάντα με την οικογενειακή επωνυμία.

Τα πράγματα όμως δεν πήγαν όπως ακριβώς τα είχε ονειρευτεί. Το 1988 η εταιρεία κήρυξε πτώχευση και τα δικαιώματα εξαγοράστηκαν λίγο αργότερα από την CoPackers. Οι νέοι ιδιοκτήτες συνέχισαν την ίδια πολιτική. Να πουλάνε αναψυκτικά και χυμούς χωρίς συντηρητικά.

Το 2008 εγκαταλείψανε ακόμα και το σιρόπι καλαμποκιού υψηλής φρουκτόζης που χρησιμοποιούσαν σαν γλυκαντικό και στην θέση του βάλανε πραγματική ζάχαρη από ζαχαροκάλαμο.  Σήμερα υπάρχουν 30 γεύσεις από πραγματικά φρούτα και μπαχαρικά, όλα από φυσικά συστατικά. Το σημερινό της όνομα, Monster Beverage, το πήρε τον Ιανουάριο του 2012.

Η εταιρία

Η Monster είναι οργανωμένη σε δύο επιχειρηματικούς τομείς. Στον κυριότερο κατασκευάζει και πουλάει ενεργειακά ποτά μέσω ενός δικτύου διανομής. Αυτή η δραστηριότητα ευθύνεται για το 95% των ενοποιημένων καθαρών πωλήσεων. 
Το υπόλοιπο 5% αφορά την πώληση χυμών και αναψυκτικών απευθείας στους λιανοπωλητές.

 

Το 23% των πωλήσεων πραγματοποιείται εκτός των ΗΠΑ. Η εταιρεία συνέχισε να μεγαλώνει το μερίδιο αγοράς της στο Ηνωμένο Βασίλειο, την Ισπανία, τη Γερμανία, τη Νότια Αφρική, την Ιαπωνία, τη Βραζιλία και τη Χιλή. Πρόσφατα έλαβε την απαραίτητη έγκριση για την πώληση του Monster Energy στην Ινδία.


 

Η αγορά στόχος


Οι σημερινοί καταναλωτές είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί όσο αφορά τη χρήση τεχνητών ουσιών και την υψηλή περιεκτικότητα σε γλυκαντικές ουσίες που προκαλούν παχυσαρκία. Αποτέλεσμα αυτών των ανησυχιών είναι πως τα ανθρακούχα αναψυκτικά μειώθηκαν για ένατη συνεχόμενη χρονιά το 2013.

Οι προκλήσεις έχουν γίνει αισθητές σε όλους τους μεγάλους κατασκευαστές αναψυκτικών.  Ωστόσο, η αγορά ενεργειακών ποτών διαγράφει αντίθετη πορεία,  κερδίζοντας συνέχεια μερίδιο αγοράς.

Η καινοτομία των προϊόντων παίζει τεράστιο ρόλο στην επιτυχία. Υπάρχει μια συνεπής ζήτηση για νέα προϊόντα, τα οποία είναι νόστιμα, καθώς και υγιεινά. Η εταιρεία δημιουργεί τακτικά νέες γεύσεις στα υφιστάμενα προϊόντα, ενώ αποσύρει τα μη αποδοτικά.

Οι καταναλωτές αναζητούν μεγαλύτερη ποικιλία επιλογών. Η μελλοντική επιτυχία θα εξαρτηθεί από την ανάπτυξη διαφορετικών και καινοτόμων ποτών. Για να διατηρήσει και να διευρύνει το μερίδιο αγοράς, πρέπει να είναι ανταγωνιστική στους τομείς της γεύσης, της ποιότητας και την υγείας.

Σημεία προβληματισμού

Τα ενεργειακά ποτά της Monster Beverage περιέχουν 160 χιλιοστόγραμμα καφεΐνης σε κάθε κουτί. Έχουν υπάρξει πολλές εικασίες σχετικά με το αν τα ενεργειακά ποτά της είναι ασφαλή για κατανάλωση, ιδίως από τα παιδιά και τους εφήβους. Η Υπηρεσία Τροφίμων και Φαρμάκων διερευνά την επίδραση της καφεΐνης στα τρόφιμα και τα συμπληρώματα διατροφής, με την έκθεση να είναι σε εκκρεμότητα ακόμα.

Οποιεσδήποτε ανεπιθύμητες αλλαγές στους κανονισμούς θα επηρεάσει τις πωλήσεις της εταιρείας. Η εταιρεία ισχυρίζεται ότι περιέχουν τη μισή ποσότητα καφεΐνης σε σύγκριση με τον καφέ, επομένως είναι ασφαλής.

Άλλο ένα σημείο προβληματισμοί είναι πως ο κύκλο ζωής για ορισμένες μάρκες ίσως κρατήσει λίγα χρόνια πριν να αλλάξουν οι προτιμήσεις των καταναλωτών. Για αυτό χρειάζεται συνεχής επαγρύπνηση από πλευράς διοίκησης.

Η μεγάλη συμφωνία που αλλάζει τους όρους του παιχνιδιού

Τον Αύγουστο του 2014 ανακοινώθηκε μια συμφωνία που ίσως αλλάξει την πορεία της Monster Beverage και την ανεβάσει γρήγορα ακόμα πιο ψηλά. Η Coca Cola αγόρασε το 17% της εταιρίας, με δικαίωνα να αυξήσουν την συμμετοχή τους στο 25%.

Οι δύο διοικήσεις συμφωνήσανε να ανταλλάξουν ορισμένες μάρκες. Συγκεκριμένα ορισμένα ενεργειακά ποτά της Coca Cola θα τα αναλάβει η Monster. Επίσης η παραγωγή της εταιρίας σε χυμούς, αναψυκτικά και τσάι, θα μεταφερθεί στην Ατλάντα, στα κεντρικά της Coca Cola. 

Η συμφωνία φαίνεται συμφέρουσα και για τις δύο πλευρές. Οι δύο εταιρείες θα μοιράζονται την εμπορία, την παραγωγή και τη διανομή. Η Coca-Cola, η οποία διανέμει ήδη Monster στις ΗΠΑ και τον Καναδά, θα επεκτείνει τη διανομή σε παγκόσμιο επίπεδο.

Η μετοχή της Monster εκτοξεύτηκε από τα 71 δολάρια στα 95 με το που ανακοινώθηκε η συμφωνία.  Πριν 12 χρόνια είχε (αναπροσαρμοσμένη με τα σπλιτ), μόλις 25 σεντς.

Συμπέρασμα

Η εταιρία παρουσιάζει σταθερά τάσεις βελτίωσης του μεριδίου αγοράς της. Η επέκτασης της κυρίως έξω από τις ΗΠΑ είναι θέμα χρόνου, ειδικά μετά την συνεργασία που σύναψαν με την Coca Cola. Οι ταμειακές ροές της εταιρείας είναι ισχυρές και θα της επιτρέψουν να χρηματοδοτήσει περαιτέρω επαναγορές μετοχών, ενισχύοντας τα κέρδη ανά μετοχή.

Ωστόσο χρειάζεται προσοχή, γιατί ίσως η τρέχουσα αποτίμηση της μετοχής να έχει ήδη προεξοφλήσει πολλές από τις μελλοντικές δυνατότητες ανάπτυξης.

 

* Η ανάλυση της παραπάνω μετοχής δίνεται σαν ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ για τις επενδυτικές επιλογές που υπάρχουν στο αμερικάνικο χρηματιστήριο. Η επιλογή της σωστής εταιρίας είναι μόνο η μισή προϋπόθεση για την επιτυχία. Η άλλη μισή είναι η χρονική περίοδος που θα πρέπει να τοποθετηθούμε.

Σχετικές μετοχές:
DOW FTSE USD ΓΔ
Το σχόλιό σας

Σχετικά με το blog
Αναλύσεις για την Οικονομία και το Χρηματιστήριο από τον Βασίλη Παζόπουλο, οικονομολόγο, αναλυτή, χρηματιστηριακό σύμβουλο
Αναζήτηση
Προηγούμενα Άρθρα
Τελευταίες δημοσιεύσεις