Επενδυτές Χωρίς Σύνορα
Αναλύσεις για την Οικονομία και το Χρηματιστήριο
Λίγα λόγια για εμένα
Ο Βασίλης Παζόπουλος είναι οικονομολόγος, , χρηματιστηριακός αναλυτής, vpazopoulos@gmail.com
Σύνδεσμοι


Στους δύο ο τρίτος…. χωράει
1404 αναγνώστες
Τετάρτη, 12 Φεβρουαρίου 2014
10:10

 Η Dr Pepper Snapple (DPS) είναι μια εταιρία που δραστηριοποιείται στην αγορά των  ανθρακούχων αναψυκτικών. Δεν έχει την αίγλη της Coca Cola ή της PepsiCo, καθώς βρίσκεται στην σκιά των μεγάλων ανταγωνιστών της. Είναι όμως μια εταιρεία τροφίμων που αξίζει να εξεταστεί καθώς έχει τη φθηνότερη αποτίμηση με βάση την κερδοφορία της και την υψηλότερη μερισματική απόδοση, ανάμεσα στις τρεις εταιρείες αναψυκτικών. 


Το χαρτοφυλάκιο προϊόντων του ομίλου περιλαμβάνει περισσότερες από 50 μάρκες και εκατοντάδες γεύσεις ανθρακούχων αναψυκτικών, χυμούς, τσάι, νερά και άλλα αρωματικά ποτά. Επίσης περιλαμβάνει πολύ δημοφιλή εμπορικά σήματα, όπως η Dr Pepper και η Seven Up, με πιστή πελατειακή βάση.

Προηγήθηκε της
Coca Cola

Το
Dr Pepper είναι ένα αναψυκτικό που παρασκευάστηκε το 1880, ένα χρόνο πριν εφευρεθεί η Coca Cola. Δημιουργός του ήταν ο φαρμακοποιός Charles Alderton, νεαρός τότε υπάλληλος στο φαρμακείο του Morrison. Το αναψυκτικό έγινε γρήγορα δημοφιλές και η ζήτηση υπερέβαινε τις παραγωγικές δυνατότητες τους. Τότε εμφανίστηκε ο επιχειρηματίας και χημικός Lazenby που προσφέρθηκε να συνεταιριστούν, συνεισφέροντας οικονομικά. Ο εφευρέτης του δεν δέχτηκε να συμμετάσχει στο εγχείρημα και τελικά οι Morrison και Lazenby συνεταιρικά δουλεύανε την εταιρία εμφιάλωσης του δεύτερου, που αργότερα μετονομάστηκε σε Dr Pepper Company.

Το 1904 παρουσιάστηκε το Dr Pepper σε κοινό 20 εκατομμυρίων, σε μια παγκόσμια έκθεση στο Σεντ Λούις. Ήταν η ίδια έκθεση που εισήγαγε τα χάμπουργκερ και τα χωνάκια παγωτού στο ευρύ κοινό της εποχής.

Η θέση που κατέχει στην αγορά

 Η εταιρεία κατατάσσεται τρίτη, πολύ πίσω από τους γίγαντες του κλάδου, Coca-Cola και  PepsiCo, αλλά κερδίζει συνεχώς μερίδιο αγοράς. Στις ΗΠΑ κατέχει το 16% στα ανθρακούχα αναψυκτικά. Οι δυνατότητες ανάπτυξης είναι μεγάλες, καθώς δεν έχει ακόμα επεκταθεί σε προϊόντα, όπως το εμφιαλωμένο νερό και ενεργειακά ποτά.




Υπάρχει αυτόνομα εδώ και μόλις έξι χρόνια, όταν διαχωρίστηκε από την Cadbury Schweppes το 2008. Ξεκίνησε τη διανομή μερίσματος το 2009, και συνεχώς το αυξάνει με συνέπεια.
Για να ευχαριστήσει τους μετόχους της, βαδίζει στα χνάρια των
Coca Cola και PepsiCo. Υψηλό μέρισμα, σε συνδυασμό με επαναγορά μετοχών.

Ξεχωρίζει όμως στο ότι παρά την υψηλότερη μερισματική απόδοση, σε σχέση με τους δύο μεγάλους ανταγωνιστές της, κατέβαλε μικρότερο ποσοστό των κερδών της, για διανομή  μερισμάτων.   


Σχέσεις εξάρτησης

Το 67% του όγκου πωλήσεων διανέμεται μέσω της Coca-Cola και της PepsiCo. Ταυτόχρονα οι δύο αυτές εταιρίες αποτελούν τους δύο μεγαλύτερους πελάτες των συμπυκνωμένων σιροπιών της. Αυτό το τμήμα είναι υπεύθυνο για περισσότερα από τα μισά λειτουργικά κέρδη  της Dr Pepper Snapple.

Δεν είναι αναγκαστικά μειονέκτημα η χρήση των δικτύων διανομής της Coca-Cola και της PepsiCo. Αντίθετα θα μπορούσε να είναι ένα πλεονέκτημα, γιατί απαιτεί λιγότερες επενδύσεις. Το 2010, η εταιρεία πραγματοποίησε 20ετή σύμβαση με την PepsiCo και Coca-Cola, που δημιουργεί εισροές 65 εκατομμυρίων τον χρόνο.

Η περίπτωση να εξαγοραστεί από έναν από τους δύο μεγάλους του κλάδου, πρέπει να αποκλειστεί. Ο λόγος είναι η αυστηρή νομοθεσία των ΗΠΑ για τα μονοπώλια. Δεν είναι απίθανο όμως να βρεθεί στο στόχαστρο κάποιου άλλου.

Ευκαιρίες ανάπτυξης

Η εταιρεία λειτουργεί σήμερα ως επί το πλείστον στην Βόρεια και Κεντρική Αμερική. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι η Cadbury Schweppes, η εταιρεία που την εξαγόρασε το 1995,  πούλησε τα δικαιώματα διανομής στην Coca-Cola σχεδόν σε όλες τις χώρες όπου είχε παρουσία. Συνεπώς, δεν είναι σε θέση να επεκταθεί αυτόνομα σε διεθνές επίπεδο, εκτός αν χτίσει και πάλι από την αρχή δίκτυο διανομής.

Οι ΗΠΑ αντιπροσωπεύουν το μισό της παγκόσμιας αγορά αναψυκτικών. Η Ευρώπη είναι η δεύτερη με το ένα τρίτο. Η Ασία αντιπροσωπεύει περίπου το 12%, αλλά είναι σίγουρο πως το ποσοστό θα ανέβει με την πάροδο του χρόνου.

Πριν ένα χρόνο, αγόρασε τα δικαιώματα για τη διανομή σε βασικές αγορές όπως Κίνα, Ιαπωνία, Αυστραλία, Νότια Κορέα, Μαλαισία, Χονγκ Κονγκ και Σιγκαπούρη. Εκατομμύρια καταναλωτές αναμένεται να δημιουργηθούν από την νέα μεσαία τάξη σε αυτές τις αναδυόμενες αγορές.

Το τμήμα μάρκετινγκ

Πάνω από το 80% των πωλήσεών της προέρχεται από ανθρακούχα αναψυκτικά. Τα τελευταία τριμηνιαία αποτελέσματα δεν έδειξαν τίποτα ενδιαφέρον. Η αύξηση του όγκου ήταν ανύπαρκτη και η πενιχρή αύξηση των κερδών της βοηθήθηκε από την υψηλότερη τιμολόγηση. Οι βελτιώσεις στην παραγωγικότητα αντιστάθμισαν το υψηλότερο κόστος των  πρώτων υλών.

Ο τομέας των αναψυκτικών παρουσιάζει στασιμότητα λόγω των ανησυχιών για τις επιπτώσεις της ζάχαρης στην υγεία. Η εταιρεία προσπαθεί να αντισταθμίσει τον προβληματισμό με την καθιέρωση αναψυκτικών χαμηλών θερμίδων.


Οι μεγάλες δυνατότητες ανάπτυξης κρύβονται στους αναξιοποίητους τομείς. Η Dr Pepper Snapple δεν έχει ακόμα κανένα ενεργειακό ποτό, ούτε εμφιαλωμένο νερό.

Η διαφημιστική δαπάνη αυξήθηκε τα τελευταία χρόνια. Από 6,25% επί των πωλήσεών το 2008, ανέβασε το ποσοστό στο 8%. Αντίθετα, η
Coca Cola και η PepsiCo έχουν περιορίσει τα ποσοστά τους. Αν συνεχιστεί αυτή η τάση, μεσοπρόθεσμα η Dr Pepper Snapple θα αποκτήσει μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς.

Συμπέρασμα

Η υψηλή μερισματική απόδοση σε συνδυασμό με την επαναγορά μετοχών, μόνο θετικά μπορεί να κριθεί. Ας μην ξεχνάμε πως πολλές εταιρίες ανακοινώνουν επαναγορά μετοχών, αλλά μόνο το ένα τρίτο την εφαρμόζει επιτυχημένα.

Θετικές είναι επίσης οι προοπτικές ανάπτυξης, τόσο σε νέες χώρες όσο και σε νέα προϊόντα.  Ωστόσο, το γεγονός ότι η εταιρεία εξαρτάται από τους κύριους ανταγωνιστές της, Coca-Cola και PepsiCo, οφείλει να μας προβληματίσει. Βέβαια αυτό αντισταθμίζεται από τις μακροπρόθεσμες συμβάσεις και στο ότι δεν χρειάζονται κεφάλαια για την δημιουργία και συντήρηση  συστήματος διανομής.

Με μόλις 1% αύξηση των πωλήσεων της ανά έτος και 2% αύξηση των κερδών, θα είναι σε θέση να αυξάνει το μέρισμά της και να συνεχίσει με τον ίδιο ρυθμό την επαναγορά των μετοχών. Εύκολα θα το επιτύχει, ειδικά αν καταφέρει να επεκταθεί στις περιοχές που μέχρι τώρα έχει πολύ μικρή παρουσία.

Με τα σημερινά δεδομένα, η ανάπτυξη κατά τα επόμενα χρόνια θα είναι υψηλότερη από εκείνη των δύο μεγάλων ανταγωνιστών της.

Η σταθερά ανοδική πορεία της μετοχής της, μόνο τυχαία δεν είναι. Στο κλασικό ερώτημα ποια αναψυκτικό είναι καλύτερο, η
Coca Cola ή η Pepsi Cola, οι επενδυτές έχουν απαντήσει : το Dr Pepper 

Σχετικές μετοχές:
DOW USD ΓΔ
Το σχόλιό σας

Σχετικά με το blog
Αναλύσεις για την Οικονομία και το Χρηματιστήριο από τον Βασίλη Παζόπουλο, οικονομολόγο, αναλυτή, χρηματιστηριακό σύμβουλο
Αναζήτηση
Προηγούμενα Άρθρα
Τελευταίες δημοσιεύσεις