Επενδυτές Χωρίς Σύνορα
Αναλύσεις για την Οικονομία και το Χρηματιστήριο
Λίγα λόγια για εμένα
Ο Βασίλης Παζόπουλος είναι οικονομολόγος, , χρηματιστηριακός αναλυτής, vpazopoulos@gmail.com
Σύνδεσμοι


Χορταστικό μέρισμα και σταθερή αύξηση μεγεθών
1242 αναγνώστες
Τετάρτη, 27 Νοεμβρίου 2013
13:46


http://www.capital.gr/News.asp?id=1914478

Κεφαλαιοποίηση 100 δισεκατομμύρια, 1,8 εκατομμύρια υπάλληλοι, 34.000 εστιατόρια σε 118 χώρες, 3,3% μερισματική απόδοση. Τα μεγέθη χωρίς αμφιβολία είναι εντυπωσιακά, ειδικά αν συνοδεύονται από ένα επιβλητικό όνομα. Ένα
brand name ανυπολόγιστης αξίας που έχει ταυτιστεί με τον αμερικάνικο τρόπο ζωής : McDonalds.
                                                                                                               
Η McDonald 's (σύμβολο :
MCD) επωφελήθηκε από το franchise, το επιχειρηματικό μοντέλο που ακολούθησε και αποτέλεσε την βάση για την ταχεία εξάπλωση της σε παγκόσμιο επίπεδο. Το μοντέλο είναι τόσο πετυχημένο, που αποτελεί υπόδειγμα ακόμα και σήμερα για τις επιχειρήσεις που επιθυμούν να αναπτυχθούν δημιουργώντας πολλά σημεία πώλησης.

 Την τελευταία δεκαετία, η μετοχή της εταιρίας από τα 20 δολάρια έχει αναρριχηθεί στα 100. Το πιο σημαντικό από όλα είναι ότι αυτή η πορεία έγινε χωρίς να υποστεί σημαντικές αποτυχίες.
Αν ανατρέξουμε ακόμα πιο παλιά στο ιστορικό της, αν εξαιρέσουμε την περίοδο 2000-2002, πάντοτε ήταν σε μια σταθερή ανοδική πορεία. Ενδεικτικά να αναφέρουμε πως το 1980 η μετοχή είχε μόλις 1 δολάριο.

Καινοτομίες

Η διοίκηση της McDonald 's (
MCD) είναι φανερό πως δεν έχει επαναπαυτεί στην πρωτοκαθεδρία της στον κλάδο. Συνεχίζει να διευρύνει το χαρτοφυλάκιο των προϊόντων της, αφουγκραζόμενη τις νέες καταναλωτικές συνήθειες. Πλέον προσφέρει υψηλής ποιότητας καφέ και υγιεινά ποτά που ανταγωνίζονται επάξια ακόμα και τα Starbucks.

Επέκτειναν τις ώρες που σερβίρουν πρωινό και προχώρησαν σε πιλοτική λειτουργία μετά τα μεσάνυχτα. Επίσης επενδύουν σε νέα εμφάνιση των καταστημάτων. Όπως χαρακτηριστικά λέει ο CEO τους «τρως με τα μάτια πρώτα. Πριν φας κάτι, το βλέπεις. Για την ακρίβεια όλες οι αισθήσεις σου είναι σε διέγερση».

                                


Γενικά λειτουργούν πάντα με γνώμονα το τι θέλουν οι πελάτες τους. Προσπαθούν να κρατήσουν ισορροπία μεταξύ καινοτόμου και παραδοσιακού μενού. Για παράδειγμα τυλιχτά σάντουιτς, ροφήματα από φυσικά φρούτα και ποικιλία καφέδων, πριν 10 χρόνια δεν θα τα είχαν καν σκεφτεί

Εργασιακή ιδιαιτερότητα

Η McDonald 's (
MCD) είναι ο 2ος σε μέγεθος εργοδότης στον ιδιωτικό τομέα στις ΗΠΑ. Όλοι σχεδόν ξεκινάνε με  χαμηλούς μισθούς, που είναι πάντοτε το μικρότερο δυνατό που επιτρέπεται από τον νόμο. Χάρις την αυτοματοποίηση της οργάνωσης, θεωρείται χαμηλών δεξιοτήτων δουλειά. Σύμφωνα με την διοίκηση, βοηθούνται αυτοί που μπαίνουν για πρώτη φορά στην αγορά εργασίας. Οι εργαζόμενοι είναι από κάθε βαθμίδα μόρφωσης, από όλες τις εθνικότητες. Έχουν πετύχει μια εντυπωσιακή δημογραφική διαφοροποίηση, τόσο στους εργαζόμενους όσο και στους προμηθευτές τους.

Οι χαμηλοί μισθοί αντισταθμίζονται από την δυνατότητα ανέλιξης. Δίνουν ευκαιρίες σε όλους να ανέβουν στην ιεραρχία, ενώ παράλληλα μπορούν να κρατάνε το κόστος χαμηλά, για να ωφεληθεί ο πελάτης από τις οικονομικές τιμές.

Όπως περήφανα αναφέρουν, το 50% αυτών που κατέχουν εστιατόρια, ξεκίνησαν σαν εργαζόμενοι στα McDonald 's. Ο ίδιος ο διευθύνων σύμβουλος της, ξεκίνησε να εργάζεται ως χαμηλόμισθος πριν 23 χρόνια.

Αμερική

Στις ΗΠΑ, τα περιθώρια φαίνεται να συμπιέζονται από τη συνεχιζόμενη εξάρτησή του χαμηλού περιθωρίου κέρδους στο μενού του ενός δολαρίου. Ωστόσο, το μενού του ενός δολαρίου (που αντιπροσωπεύει το 13% των πωλήσεων) έχει άλλα πλεονεκτήματα. Δεν χρειάζεται να ξοδευτούν σημαντικά κονδύλια στο μάρκετινγκ και δεν υπάρχει ανάγκη για πολιτική εκπτώσεων.

Το 2013 είναι χρονιά ορόσημο καθώς εντείνεται ο ανταγωνισμός από τους Burger King και Taco B
ell   που έχουν αρχίσει να προσφέρουν και αυτοί το μενού του ενός δολαρίου. Η McDonald 's έχει προσπαθήσει να μετατοπίσει το ενδιαφέρον των καταναλωτών στα προιόντα που έχουν υψηλότερο περιθώριο κέρδους, διαθέτοντας πολλές νέες επιλογές στο μενού.

Ευρώπη

Στην Ευρώπη, οι πωλήσεις ήταν στάσιμες. Ωστόσο, τα λειτουργικά έσοδα αυξήθηκαν από την διαφορά ισοτιμίας. Μεγάλα κέρδη είχε στη Ρωσία και το Ηνωμένο Βασίλειο, ενώ η Γερμανία και η Γαλλία είχαν μικρή πτώση.

Οι πολιτικές μάρκετινγκ που προσαρμόζονται στις τοπικές ανάγκες φαίνεται να αποδίδουν καρπούς. Για παράδειγμα, ξεκίνησαν πολλά παγωμένα ροφήματα στο Ηνωμένο Βασίλειο, τα οποία αύξησαν τις πωλήσεις του καλοκαιριού.

Ασία-Ειρηνικός, Μέση Ανατολή και Αφρική

Σε αυτές τις ηπείρους τα λειτουργικά έσοδα αυξήθηκαν από την διαφορά ισοτιμίας. Στην Κίνα έχει δώσει ειδικό βάρος, μια που τα καταστήματα της είναι λιγότερα από τους βασικούς ανταγωνιστές της,
KFC και Pizza Hut.

Οι πωλήσεις της μειώθηκαν λόγω της γρίπης των πουλερικών αν και δεν παρουσιάστηκαν περιστατικά στους προμηθευτές τους. Οι πελάτες επανέρχονται τώρα που πέρασε ο κίνδυνος. Έχουν κάθε λόγο να αισιοδοξούν, μια που τώρα διαθέτουν εμπειρία σε αυτήν την ιδιαίτερη αγορά. Οι κινέζοι προτιμούν τα προϊόντα κοτόπουλου από τα μπιφτέκια. Για αυτό εισήγαγαν καινοτόμα προϊόντα με βάση το κοτόπουλο σε ανταγωνιστικές τιμές.

Συμπέρασμα

Η McDonald 's έχει όλα τα χαρακτηριστικά ενός "blue chip" που συνεχίζει με συνέπεια την σταθερή ανοδική της πορεία. Οι επενδυτές που αναζητούν εισόδημα από μερισματική απόδοση, δύσκολα θα απογοητευτούν.
 
Αντίθετα, αν αναζητούνε διψήφιους ρυθμούς ανάπτυξης, θα πρέπει να στραφούνε σε άλλη μετοχή. Η McDonald 's παρουσιάζει μικρή αλλά σταθερή αύξηση εσόδων και κερδών. Επιπλέον πλεονέκτημα είναι πως τα κέρδη ανά μετοχή αυξάνονται σε μεγαλύτερο ποσοστό από τα συνολικά κέρδη, χάρις στο πρόγραμμα επαναγοράς μετοχών.

Οι πιο ανυπόμονοι επενδυτές ας προσπαθήσουν να ανακαλύψουν μέσα από την αναζήτηση μικρών αλυσίδων την επόμενη McDonald 's. Οι πιο συντηρητικοί όμως είναι καλύτερο να αγοράσουν την ίδια την McDonald 's. Ένας από τους βασικούς λόγους είναι η γενναιόδωρη μερισματική απόδοση, η οποία αυξάνεται συνεχώς τα τελευταία 35 χρόνια.

 

* Η ανάλυση της παραπάνω μετοχής δίνεται σαν ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ για τις επενδυτικές επιλογές που υπάρχουν στο αμερικάνικο χρηματιστήριο. Η επιλογή της σωστής εταιρίας είναι μόνο η μισή προϋπόθεση για την επιτυχία. Η άλλη μισή είναι η χρονική περίοδος που θα πρέπει να τοποθετηθούμε.


*Ο κ. Βασίλης Παζόπουλος είναι οικονομολόγος, αναλυτής ξένων αγορών


vpazopoulos@gmail.com

 

 

Σχετικές μετοχές:
DOW USD ΓΔ
Το σχόλιό σας

Σχετικά με το blog
Αναλύσεις για την Οικονομία και το Χρηματιστήριο από τον Βασίλη Παζόπουλο, οικονομολόγο, αναλυτή, χρηματιστηριακό σύμβουλο
Αναζήτηση
Προηγούμενα Άρθρα
Τελευταίες δημοσιεύσεις