Επενδυτές Χωρίς Σύνορα
Αναλύσεις για την Οικονομία και το Χρηματιστήριο
Λίγα λόγια για εμένα
Ο Βασίλης Παζόπουλος είναι οικονομολόγος, , χρηματιστηριακός αναλυτής, vpazopoulos@gmail.com
Σύνδεσμοι


Πως μπορεί να κερδίσει στο χρηματιστήριο ένας άσχετος (ΙΙ)
1540 αναγνώστες
Τρίτη, 16 Ιουλίου 2013
11:49

http://www.capital.gr/News.asp?id=1835313

Το χρηματιστήριο πρέπει να το αντιμετωπίζουμε σοβαρά, όπως την επαγγελματική μας ενασχόληση. Δεν είναι παιχνίδι. Τα λεφτά που βάζουμε είναι δουλεμένα με κόπο. Πρέπει να αγοράζουμε όπου και όταν είναι ευνοϊκές οι συνθήκες για να κερδίσουμε χρήματα. Αν επενδύουμε στην Ελλάδα ή στην Αμερική ή στην Ιαπωνία, μικρή σημασία έχει. Εκτός αν κάποιος νομίζει πως επενδυτικές ευκαιρίες υπάρχουν μόνο στην Ελλάδα…

Οι επιλογές

Στο άρθρο της προηγούμενης εβδομάδας, είχαμε αναφερθεί στις επιλογές ενός αδαή  περί των χρηματιστηριακών, ο οποίος βγήκε κερδισμένος ακολουθώντας δύο απλοϊκές, αλλά  αυτονόητες αρχές :

Α) επένδυσε στις 3 πιο γνωστές εταιρίες παγκοσμίως, επειδή θεώρησε πως για να φτάσουν σε αυτό το ξεχωριστό σημείο, σίγουρα κάτι καλό θα αξίζουν (Goldman Sachs, Google, Coca Cola)

Β) δεν επέμενε να μαντέψει που είναι ο πάτος σε μια χώρα που καταρρέει για να αγοράσει «φθηνά», αλλά αντίθετα βασίστηκε στις προοπτικές της μεγαλύτερης οικονομικής δύναμης του πλανήτη.  

Επέλεξε δηλαδή να έχει τις πιθανότητες υπέρ του. Σε μια οικονομική πραγματικότητα που δεν ξέρεις τι σου ξημερώνει αύριο, οι πιθανότητες είναι εναντίον σου. Αδαής είπαμε πως είναι, όχι χαζός.

Οι σκεπτικιστές αντιτείνουν το παράδειγμα της Εθνικής Τράπεζας της Ελλάδος. Μόλις πριν λίγα χρόνια φάνταζε δυνατή και εύρωστη, ενώ σήμερα έχει μηδενίσει η αξία της. Ίσως η Goldman Sachs, η Google και η Coca Cola να έχουν την τύχη της. Αν και βέβαια είναι διαφορετικό να είσαι πρώτος σε παγκόσμιο επίπεδο, αντί για πρώτος σε μια χώρα 10 μόλις εκατομμυρίων κατοίκων

Σήμερα θα εξηγήσουμε γιατί οι συγκεκριμένες 3 μετοχές στάθηκαν αξιοπρεπέστατα στο πέρασμα του χρόνου και γιατί έχουνε μικρότερες πιθανότητες, σε σχέση με άλλες, να μειωθούν σημαντικά στο άμεσο μέλλον.

 

Η περίπτωση της Google

Η Google θεωρώ πως είναι η καλύτερη περίπτωση, σε σχέση με τις άλλες δύο. Θα γίνει ξεχωριστό αφιέρωμα σε επόμενο άρθρο, γιατί είναι ένας γίγαντας με τεράστια δυναμική.

Οι αλγόριθμοι της Google έχουν εξελιχθεί τόσο πολύ, που επεξεργάζονται εξαιρετικά μεγάλο όγκο δεδομένων σε συνθήκες τεχνιτής νοημοσύνης. Από το Google Search ανιχνεύουν ποια θέματα σε ενδιαφέρουν. Από το Google Maps ξέρουν που μένεις και που ταξιδεύεις. Από το Gmail γνωρίζουν τα ενδιαφέροντα και τους φίλους σου. Από τα blogs που γράφεις ή επισκέπτεσαι καταλαβαίνουν τον τρόπο που σκέφτεσαι. Από το YouTube ποια τραγούδια σου αρέσουν. Στο ημερολόγιο της εκατομμύρια κόσμος καταχωρεί το καθημερινό του πρόγραμμα. Ακόμα και αν δεν το κάνεις εσύ, πιθανότατα θα σε έχει καταχωρήσει κάποιος άλλος που είχε ραντεβού μαζί σου.

Το κύριο έσοδο της Google είναι η είσπραξη από τα κλικ που γίνονται στις διαφημίσεις. Ως προσωπικός βοηθός, η Google παρέχει ΔΩΡΕΑΝ υπηρεσίες που αναμφίβολα διευκολύνουν την ζωή μας. Ως αντάλλαγμα δίνουμε πρόσβαση στα προσωπικά δεδομένα μας. Όταν τα συνδυάσουν, καταλαβαίνουν ποιες διαφημίσεις μας ενδιαφέρουν.

Για παράδειγμα, αν ψάχνεις από το android κινητό σου να βρεις το πλησιέστερο BP βενζινάδικο, φανερώνοντας την προτίμηση σου στην συγκεκριμένη μάρκα, το πιθανότερο είναι να μην προσπεράσεις αδιάφορα αν δεις μια προσφορά για έκπτωση από την BP. Δηλαδή δεν θα σου φανερωθεί κάποια τυχαία διαφήμιση. Θα σου εμφανιστεί η συγκεκριμένη.

Οι προοπτικές ανάπτυξης απογειώνονται αν μπουν στο παιχνίδι οι πωλήσεις συσκευών όπως τα google γυαλιά, η διείσδυση στο clouding κτλ.

 

Η περίπτωση της Coca Cola

Η Coca-Cola δεν θέλει ιδιαίτερες συστάσεις.  Η φίρμα της είναι η περισσότερο αναγνωρίσιμη παγκοσμίως, εδώ και πολλά χρόνια.

Επιχειρηματικά  έχουν εστιάσει στην αύξηση της παρουσίας τους στις αναδυόμενες αγορές, όπως της Ασίας, με πάνω από 2 δισεκατομμύρια καταναλωτές. Ο ίδιος ο διευθύνων σύμβουλος της, αναφέρθηκε στην τελευταία συνάντηση του Νταβός, για το στόχο τους: Να κάνουνε τα έσοδα τους 200 δισεκατομμύρια δολάρια, από 100, μέσα στην επόμενη δεκαετία.

Με άλλα λόγια, η διοίκηση όχι μόνο δεν επαναπαύεται στην πρωτοκαθεδρία του κλάδου και  στην εντυπωσιακή κερδοφορία της επιχείρησης, αλλά σκοπεύει να διπλασιάσει τα μεγέθη της σε δέκα χρόνια.

Πέρα από τη γενικότερη δυναμική της, η Coca Cola έχει μερισματική απόδοση σχεδόν 3%. Η εταιρία κατέχει ένα άπιαστο ρεκόρ. Καταβάλει αδιάλειπτα μερίσματα στους μετόχους της από το 1893 - κι όχι μόνο αυτό. Τα αυξάνει συνεχώς επί 50 συναπτά έτη!

Αν θεωρήσουμε δεδομένο πως θα συνεχίσει να δίνει το ίδιο τουλάχιστον μέρισμα, αν η τιμή της μετοχής πέσει στο μισό.... η μερισματική απόδοση γίνεται 6% 
Άρα πολλοί θα βρουν ελκυστικό τόσο υψηλό και σίγουρο μέρισμα, και φυσικά θα σπεύσουν να την αγοράσουν.

Δεν είναι μόνο θεωρητική η παρατήρηση. Το είδαμε στην πράξη στην μεγάλη κρίση του 2008. Πολλοί θέλουν να είναι πάντα αγορασμένοι. Είτε για λόγους νοοτροπίας και φιλοσοφίας, είτε επειδή το επιβάλει το καταστατικό τους (θεσμικοί). 
Λογικό είναι σε περιόδους αστάθειας, να φεύγουν από τις μετοχές που έχουν μεγάλες συγκινήσεις και να στρέφονται στις πιο σταθερές.

Η Coca Cola για κάποιον που θέλει μετοχές μιας μεγάλης εταιρίας, με την μεγαλύτερη δυνατή ασφάλεια, είναι αδιαμφισβήτητα μια καλή επιλογή. Όχι η καλύτερη. Για παράδειγμα και άλλες εταιρίες πληρώνουν μερίσματα για πάνω από 100 χρόνια ΣΥΝΕΧΩΣ. Είναι όμως η πιο γνωστή και για αυτόν τον λόγο επιλέχθηκε.    

 

Η περίπτωση της Goldman Sachs

Η Goldman Sachs μπήκε σαν παράδειγμα επειδή είναι η πιο γνωστή τράπεζα παγκοσμίως. Προσωπικά δεν θα την είχα ανάμεσα στις επιλογές μου. Σίγουρα μπορούμε να βρούμε πολύ καλύτερες στον κλάδο, αν θέλαμε το χαρτοφυλάκιο μας να περιλαμβάνει κάποια τράπεζα.

Όχι επειδή δεν έχει ικανά στελέχη ή γιατί δεν βγάζουν μεγάλα κέρδη, αλλά γιατί δεν μου αρέσουν οι διοικήσεις που δεν σέβονται τους μετόχους τους. Στην Goldman Sachs τα κέρδη προτιμούν να τα μοιράζονται τα στελέχη μεταξύ τους με την μορφή μπόνους, παρά να τα διανείμουν στους μετόχους.

Από την άλλη, δεν πρέπει να παραβλέψουμε την δύναμη της. Αν μία τράπεζα ευνόησε σκανδαλωδώς το αμερικάνικο δημόσιο στην κρίση του 2008, ήταν η Goldman Sachs. Όταν χρειάστηκε επιπλέον στήριγμα, μέχρι και ο Μπάφετ επιστρατεύτηκε !

 

Συμπέρασμα

Θεωρητικά οι 3 εταιρίες του υποθετικού χαρτοφυλακίου που αναφέρουμε πιο πάνω, μπορούν και αυτές να μηδενίσουν, σαν την Εθνική Τράπεζα. Όμως αν γίνει αυτό, θα σημαίνει πως θα έχουν προηγηθεί κοσμογονικές αλλαγές, θα βρισκόμαστε σε μια νέα παγκόσμια πραγματικότητα.

Σε αυτήν την κοινωνία ο πιο πλούσιος δεν θα είναι αυτός με τα πιο πολλά χρήματα. Θα είναι αυτός που θα έχει πολλές κονσέρβες φυλαγμένες σπίτι του και σφαίρες στην καραμπίνα. Όσο όμως το παγκόσμιο οικονομικό σύστημα λειτουργεί όπως το ξέρουμε, δεν κινδυνεύουν. Αλλά και να κινδυνεύσουν, είναι τόσο μεγάλη η προβολή που υπάρχει πάνω τους, που είναι απίθανο να μην το πάρεις χαμπάρι

 

* Η ανάλυση των παραπάνω μετοχών δίνονται σαν ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑΤΑ για τις επενδυτικές επιλογές που υπάρχουν στο αμερικάνικο χρηματιστήριο. Δεν έχει σαν σκοπό την σύσταση αγοράς ή πώλησης.

vpazopoulos@gmail.com

 

Σχετικές μετοχές:
DOW USD ΓΔ
Το σχόλιό σας

Σχετικά με το blog
Αναλύσεις για την Οικονομία και το Χρηματιστήριο από τον Βασίλη Παζόπουλο, οικονομολόγο, αναλυτή, χρηματιστηριακό σύμβουλο
Αναζήτηση
Προηγούμενα Άρθρα
Τελευταίες δημοσιεύσεις