Επενδυτές Χωρίς Σύνορα
Αναλύσεις για την Οικονομία και το Χρηματιστήριο
Λίγα λόγια για εμένα
Ο Βασίλης Παζόπουλος είναι οικονομολόγος, , χρηματιστηριακός αναλυτής, vpazopoulos@gmail.com
Σύνδεσμοι


6944 αναγνώστες
Τετάρτη, 19 Φεβρουαρίου 2014
09:48

Στην Wall Street λένε «bulls make money, bears make money, pigs get slaughtered».
Σε ελεύθερη μετάφραση: στην άνοδο μπορείς να κερδίσεις χρήματα, στην πτώση μπορείς να κερδίσεις χρήματα, αλλά σε οποιεσδήποτε συνθήκες οι ατζαμήδες θα χάνουν.

 

Το πώς κερδίζουμε χρήματα από την άνοδο, είναι γνωστό σε όλους όσους ασχολήθηκαν έστω και μια ημέρα με το χρηματιστήριο. Υπάρχει τρόπος όμως και στην πτώση : Είναι η τεχνική της ανοικτή πώλησης (short selling).
 

Το σορτάρισμα, όπως αναφέρεται στην χρηματιστηριακή διάλεκτο, είναι μία τεχνική που χρησιμοποιείται από τους επενδυτές με σκοπό να κερδίσουν από την πτώση των χρεογράφων. Ένας επενδυτής που έχει λάβει θέση short σε μία μετοχή, θα ζημιωθεί με την αύξηση της τιμής της και θα κερδίσει από τη μείωσή της αξίας της.

 

Παράδειγμα
 

Το παράδειγμα μας είναι από την αμερικάνικη χρηματιστηριακή αγορά, όπου ασχολείται η στήλη.
 

Ας πούμε πως τον Σεπτέμβρη του 2012 ένας επενδυτής είχε την πεποίθηση πως η Apple (APPL), ο γνωστός γίγαντας του τεχνολογικού κλάδου, είχε ανέβει πολύ. Σκέφτηκε πως ήταν λογικό να υπάρξει κάποια υποχώρηση στην τιμή, μετά από 4 χρόνια συνεχόμενης ανόδου, φτάνοντας τα 700 δολάρια. Το 2009 ήταν κάτω από τα 100 δολάρια. Δηλαδή είχε πολλαπλασιάσει την αξία της πάνω από 7 φορές μέσα σε 4 χρόνια!

 

Είχε διστάσει να την αγοράσει το 2009 και το 2010, αν και προέβλεπε πως υπήρχε δυναμική στην εταιρία για μεγάλη άνοδο. Δεν την πρόλαβε τότε, αλλά είχε άλλη μια ευκαιρία να επωφεληθεί από την μετοχή. Αυτή την φορά υπολόγιζε να βγάλει χρήματα ποντάροντας  στην πτώση της !

 

Πραγματικά, αμέσως μετά άρχισε η πτώση της μετοχής και ο επενδυτής έκλεισε την θέση του στα 500 δολάρια. Δηλαδή επωφελήθηκε 200 δολάρια ανά μετοχή !
Όταν λέμε επωφελήθηκε, δεν εννοούμε πως βρήκε την ευκαιρία να αγοράσει φτηνότερα. Εννοούμε πως μπήκανε χρήματα στην τσέπη του. Άμεσα.

 

Αν η θέση του ήταν π.χ. αξίας 100 μετοχών, θα είχε βγάλει 100 μετοχές Χ 200 δολάρια = 20.000 δολάρια (απόδοση περίπου 30%), μέσα σε 2 μήνες.

 

Το μειονέκτημα

 

Στο παράδειγμα μας, αν είχαμε πάρει θέση short την περίοδο που η Apple είχε μόλις 100 δολάρια, η απώλεια που θα είχαμε υποστεί θα ήταν μέχρι και 7πλάσια του επενδυμένου κεφαλαίου !
 

Αυτό είναι το αδύνατο σημείο της short θέσης. Ενώ στην χειρότερη περίπτωση η ζημιά που θα πάθουμε αγοράζοντας μια μετοχή είναι να χάσουμε το 100% του επενδυμένου κεφαλαίου, η ζημιά που μπορούμε να πάθουμε αν δεν κλείσουμε την θέση έγκαιρα όταν ποντάρουμε στην πτώση, είναι απεριόριστη.

 

Πως γίνεται στην πράξη

 

Το πως γίνεται στην πράξη αυτή η διαδικασία, είναι καθαρά εγκυκλοπαιδική  γνώση για τον επενδυτή, υπό την έννοια πως δεν επηρεάζει τις επενδυτικές του κινήσεις.
Το μόνο που χρειάζεται να κάνει, είναι να πατήσει το κουμπί SELL από τον υπολογιστή του ή να σηκώσει το τηλέφωνο και να δώσει την εντολή στον χρηματιστή του. 

Στην αρχή δανείζεται μετοχές της εταιρίας που θέλει να σορτάρει. Κατόπιν τις πουλάει στην αγορά πιστεύοντας ότι θα κερδίσει από μία πιθανή πτώση της μετοχής. Ταυτόχρονα δεσμεύεται πως για να κλείσει η θέση, θα πρέπει να επιστρέψει τις μετοχές πίσω στον δανειστή του.

 

Αν οι τιμές πέσουν, ο short seller θα έχει κέρδη ίσα με τη διαφορά μεταξύ τιμής πώλησης και τιμής επαναγοράς, μείον το κόστος συναλλαγής, ένα μικρό επιτόκιο  και την απόδοση τυχών μερισμάτων προς τον δανειστή. Η πράξη της επαναγοράς των χρεογράφων που πωλήθηκαν ανοιχτά ονομάζεται "κάλυψη θέσης"(covering position).
 

Με άλλα λόγια, πουλάει μετοχές που δεν κατέχει. Ταυτόχρονα αναλαμβάνει την υποχρέωση να αγοράσει τις μετοχές κάποια στιγμή στο μέλλον.
Οφείλει επίσης να πληρώσετε τυχόν μερίσματα που καταβάλλονται από τις μετοχές που έχει δανειστεί. Το κίνητρο του είναι πως ελπίζει η τιμή της μετοχής να πέσει σε σύντομο χρονικό διάστημα, έτσι ώστε να κερδίσει χρήματα.

 

Η σορτάκιδες ρίχνουν την αγορά
 

Στο short-selling έχουν κατά καιρούς αποδοθεί ευθύνες για την πτώση των μετοχών. Στην πραγματικότητα πολλές φορές συμβαίνει το αντίθετο. Έχει συμβεί επανειλημμένα στο παρελθόν να αυξάνει τις τιμές των μετοχών προσωρινά !

Με την παραμικρή υποψία ανόδου, φοβούμενοι πως θα χάσουνε χρήματα, πολλοί που έχουν short θέση, θα σπεύσουν να αγοράσουν προκειμένου να κλείσουν την θέση τους. Αυτό δημιουργεί μια επιπλέον ζήτηση για τις μετοχές και τροφοδοτεί την άνοδο.

Συμπέρασμα


Μετά από την σημαντική ανοδική κίνηση το 2013 στο αμερικάνικο χρηματιστήριο, και μετά από 5 συνεχόμενες χρονιές  με ικανοποιητικά κέρδη, είναι λογικό να μην επαναληφθούν και φέτος τα ίδια κέρδη για το τρέχον έτους. Δεν είναι τυχαίο που γίνεται όλο και πιο δύσκολο να βρούμε ποιοτικές μετοχές σε καλή τιμή.

 

Αν έχετε χάσει την ευκαιρία να αγοράσετε χαμηλά, το short selling είναι ένας πολύ καλός τρόπος για να κάνετε κερδοφόρες συναλλαγές.

 

Πριν προβεί σε αυτή την τακτική, ο επενδυτής χρειάζεται να εξοικειωθεί με την νοοτροπία που διέπει τις ανοικτές πωλήσεις. Μόλις όμως προετοιμαστεί σωστά, οι ευκαιρίες για επιτυχία διπλασιάζονται. Δεν χρειάζεται πλέον να περιμένει να υποχωρήσει μια μετοχή για να μπορέσει να την αγοράσει και να την πουλήσει ακριβότερα με κέρδος. Μπορεί να βγάλει χρήματα ποντάροντας στην πτώση της.

 

*Ο κ. Βασίλης Παζόπουλος είναι οικονομολόγος, αναλυτής χρηματιστηριακών αξιών

vpazopoulos@gmail.com

 

Σχετικές μετοχές:
DOW USD ΓΔ
Το σχόλιό σας
1405 αναγνώστες
Τετάρτη, 12 Φεβρουαρίου 2014
10:10

 Η Dr Pepper Snapple (DPS) είναι μια εταιρία που δραστηριοποιείται στην αγορά των  ανθρακούχων αναψυκτικών. Δεν έχει την αίγλη της Coca Cola ή της PepsiCo, καθώς βρίσκεται στην σκιά των μεγάλων ανταγωνιστών της. Είναι όμως μια εταιρεία τροφίμων που αξίζει να εξεταστεί καθώς έχει τη φθηνότερη αποτίμηση με βάση την κερδοφορία της και την υψηλότερη μερισματική απόδοση, ανάμεσα στις τρεις εταιρείες αναψυκτικών. 


Το χαρτοφυλάκιο προϊόντων του ομίλου περιλαμβάνει περισσότερες από 50 μάρκες και εκατοντάδες γεύσεις ανθρακούχων αναψυκτικών, χυμούς, τσάι, νερά και άλλα αρωματικά ποτά. Επίσης περιλαμβάνει πολύ δημοφιλή εμπορικά σήματα, όπως η Dr Pepper και η Seven Up, με πιστή πελατειακή βάση.

Προηγήθηκε της
Coca Cola

Το
Dr Pepper είναι ένα αναψυκτικό που παρασκευάστηκε το 1880, ένα χρόνο πριν εφευρεθεί η Coca Cola. Δημιουργός του ήταν ο φαρμακοποιός Charles Alderton, νεαρός τότε υπάλληλος στο φαρμακείο του Morrison. Το αναψυκτικό έγινε γρήγορα δημοφιλές και η ζήτηση υπερέβαινε τις παραγωγικές δυνατότητες τους. Τότε εμφανίστηκε ο επιχειρηματίας και χημικός Lazenby που προσφέρθηκε να συνεταιριστούν, συνεισφέροντας οικονομικά. Ο εφευρέτης του δεν δέχτηκε να συμμετάσχει στο εγχείρημα και τελικά οι Morrison και Lazenby συνεταιρικά δουλεύανε την εταιρία εμφιάλωσης του δεύτερου, που αργότερα μετονομάστηκε σε Dr Pepper Company.

Το 1904 παρουσιάστηκε το Dr Pepper σε κοινό 20 εκατομμυρίων, σε μια παγκόσμια έκθεση στο Σεντ Λούις. Ήταν η ίδια έκθεση που εισήγαγε τα χάμπουργκερ και τα χωνάκια παγωτού στο ευρύ κοινό της εποχής.

Η θέση που κατέχει στην αγορά

 Η εταιρεία κατατάσσεται τρίτη, πολύ πίσω από τους γίγαντες του κλάδου, Coca-Cola και  PepsiCo, αλλά κερδίζει συνεχώς μερίδιο αγοράς. Στις ΗΠΑ κατέχει το 16% στα ανθρακούχα αναψυκτικά. Οι δυνατότητες ανάπτυξης είναι μεγάλες, καθώς δεν έχει ακόμα επεκταθεί σε προϊόντα, όπως το εμφιαλωμένο νερό και ενεργειακά ποτά.




Υπάρχει αυτόνομα εδώ και μόλις έξι χρόνια, όταν διαχωρίστηκε από την Cadbury Schweppes το 2008. Ξεκίνησε τη διανομή μερίσματος το 2009, και συνεχώς το αυξάνει με συνέπεια.
Για να ευχαριστήσει τους μετόχους της, βαδίζει στα χνάρια των
Coca Cola και PepsiCo. Υψηλό μέρισμα, σε συνδυασμό με επαναγορά μετοχών.

Ξεχωρίζει όμως στο ότι παρά την υψηλότερη μερισματική απόδοση, σε σχέση με τους δύο μεγάλους ανταγωνιστές της, κατέβαλε μικρότερο ποσοστό των κερδών της, για διανομή  μερισμάτων.   


Σχέσεις εξάρτησης

Το 67% του όγκου πωλήσεων διανέμεται μέσω της Coca-Cola και της PepsiCo. Ταυτόχρονα οι δύο αυτές εταιρίες αποτελούν τους δύο μεγαλύτερους πελάτες των συμπυκνωμένων σιροπιών της. Αυτό το τμήμα είναι υπεύθυνο για περισσότερα από τα μισά λειτουργικά κέρδη  της Dr Pepper Snapple.

Δεν είναι αναγκαστικά μειονέκτημα η χρήση των δικτύων διανομής της Coca-Cola και της PepsiCo. Αντίθετα θα μπορούσε να είναι ένα πλεονέκτημα, γιατί απαιτεί λιγότερες επενδύσεις. Το 2010, η εταιρεία πραγματοποίησε 20ετή σύμβαση με την PepsiCo και Coca-Cola, που δημιουργεί εισροές 65 εκατομμυρίων τον χρόνο.

Η περίπτωση να εξαγοραστεί από έναν από τους δύο μεγάλους του κλάδου, πρέπει να αποκλειστεί. Ο λόγος είναι η αυστηρή νομοθεσία των ΗΠΑ για τα μονοπώλια. Δεν είναι απίθανο όμως να βρεθεί στο στόχαστρο κάποιου άλλου.

Ευκαιρίες ανάπτυξης

Η εταιρεία λειτουργεί σήμερα ως επί το πλείστον στην Βόρεια και Κεντρική Αμερική. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι η Cadbury Schweppes, η εταιρεία που την εξαγόρασε το 1995,  πούλησε τα δικαιώματα διανομής στην Coca-Cola σχεδόν σε όλες τις χώρες όπου είχε παρουσία. Συνεπώς, δεν είναι σε θέση να επεκταθεί αυτόνομα σε διεθνές επίπεδο, εκτός αν χτίσει και πάλι από την αρχή δίκτυο διανομής.

Οι ΗΠΑ αντιπροσωπεύουν το μισό της παγκόσμιας αγορά αναψυκτικών. Η Ευρώπη είναι η δεύτερη με το ένα τρίτο. Η Ασία αντιπροσωπεύει περίπου το 12%, αλλά είναι σίγουρο πως το ποσοστό θα ανέβει με την πάροδο του χρόνου.

Πριν ένα χρόνο, αγόρασε τα δικαιώματα για τη διανομή σε βασικές αγορές όπως Κίνα, Ιαπωνία, Αυστραλία, Νότια Κορέα, Μαλαισία, Χονγκ Κονγκ και Σιγκαπούρη. Εκατομμύρια καταναλωτές αναμένεται να δημιουργηθούν από την νέα μεσαία τάξη σε αυτές τις αναδυόμενες αγορές.

Το τμήμα μάρκετινγκ

Πάνω από το 80% των πωλήσεών της προέρχεται από ανθρακούχα αναψυκτικά. Τα τελευταία τριμηνιαία αποτελέσματα δεν έδειξαν τίποτα ενδιαφέρον. Η αύξηση του όγκου ήταν ανύπαρκτη και η πενιχρή αύξηση των κερδών της βοηθήθηκε από την υψηλότερη τιμολόγηση. Οι βελτιώσεις στην παραγωγικότητα αντιστάθμισαν το υψηλότερο κόστος των  πρώτων υλών.

Ο τομέας των αναψυκτικών παρουσιάζει στασιμότητα λόγω των ανησυχιών για τις επιπτώσεις της ζάχαρης στην υγεία. Η εταιρεία προσπαθεί να αντισταθμίσει τον προβληματισμό με την καθιέρωση αναψυκτικών χαμηλών θερμίδων.


Οι μεγάλες δυνατότητες ανάπτυξης κρύβονται στους αναξιοποίητους τομείς. Η Dr Pepper Snapple δεν έχει ακόμα κανένα ενεργειακό ποτό, ούτε εμφιαλωμένο νερό.

Η διαφημιστική δαπάνη αυξήθηκε τα τελευταία χρόνια. Από 6,25% επί των πωλήσεών το 2008, ανέβασε το ποσοστό στο 8%. Αντίθετα, η
Coca Cola και η PepsiCo έχουν περιορίσει τα ποσοστά τους. Αν συνεχιστεί αυτή η τάση, μεσοπρόθεσμα η Dr Pepper Snapple θα αποκτήσει μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς.

Συμπέρασμα

Η υψηλή μερισματική απόδοση σε συνδυασμό με την επαναγορά μετοχών, μόνο θετικά μπορεί να κριθεί. Ας μην ξεχνάμε πως πολλές εταιρίες ανακοινώνουν επαναγορά μετοχών, αλλά μόνο το ένα τρίτο την εφαρμόζει επιτυχημένα.

Θετικές είναι επίσης οι προοπτικές ανάπτυξης, τόσο σε νέες χώρες όσο και σε νέα προϊόντα.  Ωστόσο, το γεγονός ότι η εταιρεία εξαρτάται από τους κύριους ανταγωνιστές της, Coca-Cola και PepsiCo, οφείλει να μας προβληματίσει. Βέβαια αυτό αντισταθμίζεται από τις μακροπρόθεσμες συμβάσεις και στο ότι δεν χρειάζονται κεφάλαια για την δημιουργία και συντήρηση  συστήματος διανομής.

Με μόλις 1% αύξηση των πωλήσεων της ανά έτος και 2% αύξηση των κερδών, θα είναι σε θέση να αυξάνει το μέρισμά της και να συνεχίσει με τον ίδιο ρυθμό την επαναγορά των μετοχών. Εύκολα θα το επιτύχει, ειδικά αν καταφέρει να επεκταθεί στις περιοχές που μέχρι τώρα έχει πολύ μικρή παρουσία.

Με τα σημερινά δεδομένα, η ανάπτυξη κατά τα επόμενα χρόνια θα είναι υψηλότερη από εκείνη των δύο μεγάλων ανταγωνιστών της.

Η σταθερά ανοδική πορεία της μετοχής της, μόνο τυχαία δεν είναι. Στο κλασικό ερώτημα ποια αναψυκτικό είναι καλύτερο, η
Coca Cola ή η Pepsi Cola, οι επενδυτές έχουν απαντήσει : το Dr Pepper 

Σχετικές μετοχές:
DOW USD ΓΔ
 Εκτύπωση     Αποστολή με e-mail
854 αναγνώστες
Τετάρτη, 5 Φεβρουαρίου 2014
22:07

http://www.capital.gr/News.asp?id=1952026

Λίγες εταιρίες έχουν κεφαλαιοποίηση μεγαλύτερη από το ΑΕΠ χωρών, όπως της Ελλάδας. Ακόμα πιο λίγες μπορούν να περηφανευτούν πως έχουν πάνω από τον μισό πληθυσμό του πλανήτη πελάτες τους. Ελάχιστες ανήκουν στην προνομιακή λίστα των εταιριών που δίνουν ανελλιπώς μέρισμα κάθε χρόνο, για πάνω από έναν αιώνα.        


Και όμως υπάρχει εταιρία που καλύπτει όλες τις παραπάνω κατηγορίες και έχει αντιπρόεδρο ελληνικής καταγωγής : η
Procter & Gamble (PG)

Αναφερόμαστε στον Δημήτρη Παναγιωτόπουλο που δηλώνει ιδιαίτερα υπερήφανος για την ελληνοαφρικανική κληρονομιά του. Οι παππούδες του έφυγαν από την Ελλάδα για την Τανζανία αναζητώντας μια καλύτερη ζωή. Μητρικές του γλώσσες είναι η ελληνική και η σουαχίλη! Ξεκίνησε την καριέρα του το 1977 ως πωλητής στο Ηνωμένο Βασίλειο. Ως ανώτερο στέλεχος, για 8 χρόνια θήτευσε στην Κίνα, όπου έλαβε το Βραβείο Φιλίας το 1999. Το υψηλότερο βραβείο της Κίνας για τους ξένους εμπειρογνώμονες.


Η εταιρία και οι διάσημες μάρκες της

Η
Procter & Gamble δραστηριοποιείται σε προϊόντα ομορφιάς, προσωπικής υγιεινής και οικιακής φροντίδας. Ίσως κάποιοι να μην γνωρίζουν το όνομα της εταιρίας, αλλά τα προϊόντα της είναι σίγουρο πως όχι μόνο τα έχουν ακούσει, αλλά πιθανότατα τα έχουν αγοράσει :  
Gillette, Always, Pampers, Camay, Crest, Head & Shoulders, Old Spice, Oral-B, Tide, Lacoste, είναι μερικά από τα διάσημα εμπορικά σήματα της που είναι γνωστά σε δισεκατομμύρια καταναλωτές σε όλο τον κόσμο.  Έχει αναδειχθεί ως η μεγαλύτερη σε μέγεθος εταιρεία συσκευασμένων καταναλωτικών αγαθών στον κόσμο. Στο χαρτοφυλάκιο προϊόντων της, 25 μάρκες πραγματοποιούν περισσότερο  από 1 δισεκατομμύριο δολάρια σε ετήσιες πωλήσεις.


Ιδρύθηκε το 1837 με έδρα στο Οχάιο. Η κεφαλαιοποίηση της είναι 215 δισεκατομμύρια δολάρια και οι ετήσιες πωλήσεις ανέρχονται στα 85 δισεκατομμύρια ετησίως. Το p/e είναι 21, τα χρέη 35 δισεκατομμύρια, ενώ απασχολεί περίπου 121.000 εργαζόμενους.

Η οργανωτική δομή της Procter & Gamble έχει εξαλείψει πολλά από τις παραδοσιακά προβλήματα και τις αναποτελεσματικότητες που εμφανίζονται σε μεγάλες εταιρείες, παγκόσμιας εμβέλειας. Το κλειδί είναι η καινοτομία και η έμφαση στις συνθήκες απασχόλησης του ανθρώπινου δυναμικού. Πολλοί τελειώνοντας τις σπουδές τους έχουν την Procter & Gamble ως πρώτη επιλογή, ακριβώς για αυτά τα χαρακτηριστικά που την καθιστούν μοναδική. 

Προφανώς όμως αυτό δεν ισχύει πλέον, στον βαθμό τουλάχιστον που ίσχυε στο παρελθόν. Η διοίκηση το 2012 ανακοίνωσε πρόγραμμα περικοπής δαπανών 10 δισεκατομμυρίων δολαρίων, το οποίο περιλαμβάνει σημαντικές μειώσεις του αριθμού των εργαζομένων. Ο στόχος της εταιρείας είναι να απελευθερώσουν κεφάλαια για ανάπτυξη και να επενδυθούν σε καινοτόμα προϊόντα.

55 χρόνια με συνεχόμενες αυξήσεις στα μερίσματα

Το πρώτο πράγμα που κοιτάμε στις εταιρίες που προσδοκούμε μέρισμα, είναι να εξετάσουμε την ταμειακή ροή τους. Η
Procter & Gamble σε αυτόν τον τομέα δεν δείχνει κάτι που πρέπει να μας ανησυχήσει. Ίσα ίσα που η ρευστότητα που διαθέτει, αρκεί και για διανομή μεγαλύτερου μερίσματος.

Σημαντικό είναι πως την επιπλέον ρευστότητα, την εκμεταλλεύεται έχοντας σε εξέλιξη ένα σημαντικό πρόγραμμα επαναγοράς μετοχών. Το τελευταίο 12μηνο εξαγόρασε περίπου το 3% της τρέχουσας κεφαλαιοποίησης της.

Οι πιστοί μέτοχοι της εταιρίας δικαιώνονται συνεχώς. Το μέρισμα που διανέμει η εταιρία χαρακτηρίζεται αριστοκρατικό. Η απόδοση επί του κεφαλαίου είναι σχεδόν 3%, δηλαδή αρκετά παραπάνω από τον μέσο όρο των μετοχών του S&P 500.
Αξιοσημείωτο είναι πως συνήθως διαψεύδει τις εκτιμήσεις των αναλυτών θετικά, όσο αφορά την κερδοφορία της.

Προβλήματα και προκλήσεις

Το πρόβλημα που έχει η εταιρία και αναμένουμε με ενδιαφέρον να δούμε πως θα το αντιμετωπίσει,  είναι ο ανταγωνισμός στις αναπτυσσόμενες, κυρίως, αγορές από τοπικές επιχειρήσεις που πουλάνε σε πιο οικονομικές τιμές τα προϊόντα τους.

Σημείο προβληματισμού είναι η πορεία του δολαρίου. Με δεδομένο ότι περίπου το 65% των συνολικών πωλήσεών της πραγματοποιείται εκτός ΗΠΑ, η ενίσχυση του αμερικάνικου νομίσματος είναι αντίθετη με τα συμφέροντα της εταιρίας και έχει επίπτωση στην κερδοφορία της.

Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της ίδιας της πολυεθνικής, μέχρι το 2020 ο παγκόσμιος πληθυσμός θα αυξηθεί κατά 700 εκατομμύρια ή περίπου 10%. Το σύνολο της αύξησης θα προέρχεται από τις αναπτυσσόμενες χώρες, στις οποίες η μεσαία τάξη αναμένεται να διπλασιαστεί κατά την ίδια περίοδο.

Το μεγάλο στοίχημα για την εταιρία είναι να ανταποκριθεί στις προκλήσεις και να συνεχίσει να παρουσιάζει ελκυστικά προϊόντα, παρά τον σκληρό ανταγωνισμό που δέχεται στις τιμές. Η ποιότητα των προϊόντων και η δυνατότητα προώθησης με σύγχρονες τεχνικές μάρκετινγκ, είναι τα μεγάλα της όπλα. 

Συμπέρασμα

Η
Procter & Gamble είναι κορυφαία εταιρεία καταναλωτικών προϊόντων που εμπορεύεται ορισμένες από τις πιο γνωστές μάρκες στον κόσμο. Πλεονέκτημα είναι η διαφορετική γεωγραφική βάση των εσόδων της, η προσήλωση στην καινοτομία και βέβαια η αριστοκρατική μερισματική απόδοση.


Κάθε επένδυση ενέχει κινδύνους της. Για αυτό θα πρέπει να είμαστε προσεκτικοί.
Όπως γράφω συνέχεια, η επιλογή της σωστής εταιρίας είναι η μισή προϋπόθεση για την επιτυχία. Η άλλη μισή είναι η χρονική στιγμή που θα τοποθετηθούμε.

Δεν αγοράζουμε την εταιρία. Αγοράζουμε μετοχές της. Υπάρχει μεγάλη διαφορά. Για παράδειγμα η
Procter & Gamble αποτελεί καταπληκτική επιχείρηση, αλλά αν είχαμε αγοράσει πριν 2 μήνες, σήμερα θα χάναμε 10% !

* Ο Βασίλης Παζόπουλος είναι οικονομολόγος, αναλυτής χρηματιστηριακών τίτλων.


vpazopoulos@gmail.com

 

Σχετικές μετοχές:
DOW USD ΓΔ
 Εκτύπωση     Αποστολή με e-mail
2892 αναγνώστες
Τετάρτη, 29 Ιανουαρίου 2014
15:07

http://www.capital.gr/News.asp?id=1947214


Η επιλογή μετοχών με μακροπρόθεσμο επενδυτικό ορίζοντα είναι σαν την αγορά οικοπέδου. Είναι προτιμότερο να επιλέξεις κάποιο εύφορο αγροτεμάχιο, με δυνατότητα παραγωγής φρούτων ή λαχανικών, παρά κάποιο άγονο. 

Ανεξάρτητα από την βραχυπρόθεσμη αποτίμηση της αξίας του οικοπέδου, απολαμβάνεις κάθε χρόνο επιπλέον κέρδος από την ετήσια παραγωγή του.

Που το αναζητάμε

Για όσους έχουν εγκλωβιστεί στην ελληνική πραγματικότητα μπορεί να φαίνεται απίθανο, όμως υπάρχει σημαντική μερίδα επενδυτών στις αναπτυγμένες αγορές που λαμβάνουν τακτικά, σημαντικά εισοδήματα από μερίσματα.

Η επιλογή των μερισματικών μετοχών είναι πολύ σοβαρή υπόθεση. Οι επενδυτές πρέπει να ψάξουν σχολαστικά για τις ασφαλέστερες διεξόδους που θα τους δώσουν κάποια εγγύηση κέρδους.
Για παράδειγμα, υπάρχουν εταιρίες που αν και δίνουν πολύ ελκυστικό μέρισμα, τα αναστέλλουν κατά τη διάρκεια οικονομικών κρίσεων.

Στο σημερινό περιβάλλον μηδενικών επιτοκίων, οι αποδόσεις των ομολόγων ή των προθεσμιακών καταθέσεων δεν είναι μόνο μικρές. Είναι και λιγότερο σίγουρες από όσο νομίζαμε στο παρελθόν.
Το πιο έξυπνο είναι να αναζητήσουμε υγιείς, στιβαρές εταιρίες, με υψηλή μερισματική απόδοση και παράδοση στην διανομή μερισμάτων.

Σημεία που πρέπει να προσεχθούν

Η ανησυχία που έχουν οι επενδυτές μερίσματος, είναι αν τα μερίσματα μειωθούν ή - στη χειρότερη περίπτωση – σταματήσουν εντελώς. Αν μάλιστα ζούνε εξαρτώμενοι αποκλειστικά από αυτό, οι ανησυχίες αυτές είναι φυσικό να μεγεθύνονται.

Συνεπώς είναι σοφό, όταν επιλέγουμε μία μετοχή, να εξετάζουμε το ιστορικό που έχει κάθε εταιρία στην καταβολή μερίσματος, την φιλοσοφία της διοίκησης πάνω  σε αυτό το θέμα, τις ταμειακές ροές της, και βέβαια την κερδοφορία της.

Ένας άλλος κίνδυνος είναι όταν τα επιτόκια αυξάνονται ή αναμένεται αύξηση τους. Αυτό σημαίνει πως οι επενδυτές σταθερού εισοδήματος μπορεί να οδηγηθούν προς τα ομόλογα. Αυτό μπορεί να μην έχει άμεση επίπτωση στην μερισματική απόδοση, αλλά η ζήτηση για τις μετοχές θα μειωθεί, άρα κινδυνεύουν να χάσουν – έστω και προσωρινά – μέρος από την αξία τους.

Πρώτα ανιχνεύουμε αν το γενικότερο κλίμα είναι ευνοϊκό. Κατόπιν αν ο κλάδος είναι σε ανοδική ή πτωτική πορεία. Και φυσικά ακολουθεί η σχολαστική μελέτη της υποψήφιας προς επένδυση εταιρίας.

Κριτήρια αξιολόγησης
 
Προσωπικά, για την σύνθεση ενός τέτοιου χαρτοφυλακίου χρησιμοποιώ δύο  βασικά κριτήρια:
α) να υπάρχει συνεχόμενη αύξηση κερδών τα τελευταία 25 χρόνια
β) να υπάρχει συνεχόμενη αύξηση μερίσματος τα τελευταία 25 χρόνια

Η εξέταση των τελευταίων 25 ετών είναι μια υποκειμενική αξιολόγηση. Μπορεί να χρειάζονται λιγότερα ή περισσότερα έτη. Το ζητούμενο είναι να αναζητούμε επιχειρηματικά μοντέλα που άνθισαν μέσα σε διαφορετικές οικονομικές και κοινωνικές συνθήκες. Όχι απλά να έχουν επωφεληθεί από κάποια συγκυρία.

Παρά την άψογη ποιότητα που ενδεχομένως να έχουν πολλές επιχειρήσεις, μόνο η συνεχής αξιολόγηση μετριάζει τον κίνδυνο. Δεν εξαλείφει το ρίσκο, αλλά το ελαχιστοποιεί σημαντικά.

Η εποχή που αγοράζαμε μετοχές και να τις ξεχνάγαμε έχει παρέλθει. Οι εξελίξεις κινούνται με πολύ γοργούς ρυθμούς. Πρέπει να μελετάμε συνέχεια τα οικονομικά αποτελέσματα των εταιριών που επενδύουμε, καθώς και το περιβάλλον που δραστηριοποιούνται. Σε αντίθετη περίπτωση κινδυνεύουμε να αιφνιδιαστούμε δυσάρεστα.

Εξίσου σημαντικό είναι πως επενδύοντας στην σωστή αποτίμηση, σε μια πρόσκαιρα υποτιμημένη μετοχή, είναι πολύ πιθανό οι αποδόσεις να υπερβούν τις προσδοκίες.
Αντίθετα, εάν πληρώσουμε περισσότερα από όσο πρέπει, όχι μόνο αυξάνουμε τον κίνδυνο, αλλά ταυτόχρονα μειώνουμε τη δυναμική της κερδοφορίας μας.

Παραδείγματα μετοχών

Υπάρχουν εταιρίες διάσημες, οικείες και στους έλληνες καταναλωτές, που αυξάνουν συνεχώς τα μερίσματα τους για πάνω από 50 χρόνια. Ποιος όχι μόνο δεν γνωρίζει, αλλά και δεν έχει αγοράσει προϊόντα από τις
Coca Cola, PepsiCo, Colgate - Palmolive, 3M, Procter & Gamble, Johnson & Johnson.

Κατά μέσο όρο οι παραπάνω εταιρίες δίνουν μερισματική απόδοση 3% ετησίως. Χωρίς φυσικά να υπολογίζουμε την άνοδο της αξίας των μετοχών τους, η οποία δεν είναι μεν δεδομένη, αλλά είναι εξαιρετικά πιθανή αν κρίνουμε από το ιστορικό τους.

Είναι σημαντικό να γνωρίζουμε πως υπάρχουν πολλές ακόμα μετοχές υψηλής εισοδηματικής απόδοσης. Αξιολογότατες και υγιέστατες επιχειρήσεις, οι οποίες μόνο από τα μερίσματα ξεπερνάνε σε ετήσια απόδοση το 10%!

Συμπέρασμα

Κάθε επένδυση ενέχει τους κινδύνους της. Για αυτό θα πρέπει να είμαστε προσεκτικοί στις επιλογές μας.
Όπως γράφω συνέχεια, η επιλογή της σωστής εταιρίας είναι η μισή προϋπόθεση για την επιτυχία. Η άλλη μισή είναι η χρονική στιγμή που θα τοποθετηθούμε.

Για παράδειγμα η
Coca Cola. Καταπληκτική επιχείρηση με λαμπρές προοπτικές. Θα διπλασιάσει τα μεγέθη της μέσα στην επόμενη δεκαετία, σύμφωνα με τον σχεδιασμό της ίδιας της διοίκησης.

Πόσο να είναι το ρίσκο αν επενδύσεις σε μια επιχείρηση που γνώρισε κραχ, πολέμους, παγκόσμιες υφέσεις, και παρόλα αυτά κάθε χρόνο, διανέμει στους μετόχους της μέρισμα ;

Όμως είναι λάθος να αγοράσουμε στα τυφλά, σε ένα τυχαίο σημείο. Α
ν είχαμε αγοράσει πριν από ένα μήνα, σήμερα θα χάναμε 7% !

Άλλο ένα συνηθισμένο σφάλμα, ακόμα και από επαγγελματίες διαχειριστές, είναι ότι μένουν παθητικοί θεατές όταν οι συνθήκες γίνονται άσχημες.
Τεράστιο λάθος. Πρέπει να παρακολουθούμε καθημερινά και να πουλήσουμε χωρίς δισταγμό αν χρειαστεί.  
Το παράδειγμα της άλλοτε πανίσχυρης Εθνικής Τράπεζας της Ελλάδος είναι χαρακτηριστικό. Όποιος πούλησε έγκαιρα σώθηκε, σε αντίθεση με αυτόν που επέμενε πεισματικά στην θέση του.  

Από όλα τα χρηματιστήρια του κόσμου, το αμερικάνικο είναι εκείνο που καλύπτει απόλυτα τις ανάγκες των μακροπρόθεσμων επενδυτών. Παρέχει διαφάνεια, πληθώρα αξιόπιστων επιλογών, σοβαρές εποπτικές αρχές.
Αν οι επενδυτές τοποθετηθούν με σύνεση και στρατηγική, η επιτυχία είναι δεδομένη.  

 

* Ο Βασίλης Παζόπουλος είναι οικονομολόγος, αναλυτής χρηματιστηριακών αξιών.


vpazopoulos@gmail.com

 

Σχετικές μετοχές:
DOW USD ΓΔ
 Εκτύπωση     Αποστολή με e-mail
809 αναγνώστες
Τετάρτη, 22 Ιανουαρίου 2014
13:17

http://www.capital.gr/News.asp?id=1942723

 Φυσικά το παραπάνω δεν ισχύει για όσους αγοράζουν στηριζόμενοι στη «σίγουρη» πληροφορία που τους είπε ο μπατζανάκης του κολλητού, του γείτονα του περιπτερά. 

Ισχύει για αυτούς που επενδύουνε σε ένα αναπτυγμένο χρηματιστήριο, με διαφάνεια, ρευστότητα και εποπτικές αρχές που φροντίζουν να τηρούνται οι κανόνες.


Κυρίως όμως, ισχύει για τους επενδυτές ή
traders που μελετάνε με σύστημα, ενημερώνονται καθημερινά και ακολουθούν μία επιστημονική μεθοδολογία.

Υπάρχει σήμερα η δυνατότητα να αξιοποιήσουμε τα μαθηματικά για προβλέψουμε το μέλλον;
Η απάντηση είναι κατηγορηματικά ΝΑΙ

 Ο τρόπος είναι κρυμμένος, παρόλο που βρίσκεται σε κοινή θέα. Αόρατος για εκείνους που δεν τον αναζητούνε ή ασαφής για εκείνους που δεν τον κατανοούνε.
Και όμως. Είναι γραμμένος στην πιο καθαρή γλώσσα. Την παγκόσμια γλώσσα των μαθηματικών.

 Ίσως να μην έχουμε την δυνατότητα να γνωρίζουμε με βεβαιότητα, να μην γνωρίζουμε ακριβώς τι θα συμβεί αύριο, αλλά μπορούμε να υπολογίσουμε τις αριθμητικές πιθανότητες όσων ενδέχεται να συμβούν.

Δεν υπάρχει τύχη, υπάρχουν πιθανότητες


Αν στρίψουμε μία φορά μόνο το κέρμα, δεν μπορούμε να ξέρουμε αν θα έρθει κορώνα ή γράμματα. Αντίθετα, αν το στρίψουμε 1.000 φορές, μπορούμε εύκολα να προβλέψουμε πως οι μισές σχεδόν θα είναι γράμματα.

Αποκτήσαμε μαντικές ικανότητες ξαφνικά ; Όχι βέβαια.
 Απλά αξιοποιήσαμε προς το συμφέρον μας την επιστήμη των μαθηματικών, έστω και υποσυνείδητα. Η στατιστική μας βοηθάει να ποσοτικοποιήσουμε τα ενδεχόμενα και να πράξουμε αναλόγως.

Στην εποχή μας η λέξη πιθανότητα έπαψε να αντικατοπτρίζει απλά την αβεβαιότητα για το μέλλον. Σημαίνει την επιστημονική μέθοδο με την οποία κάνουμε συγκεκριμένες αριθμητικές προβλέψεις.

Η Θεωρία των πιθανοτήτων με απλά λόγια

Η Θεωρία των πιθανοτήτων δεν είναι τίποτε άλλο παρά η μετατροπή της κοινής λογικής σε μαθηματικές εκφράσεις. Είναι ο τομέας που ασχολείται με την ανάλυση τυχαίων φαινομένων, δηλαδή τα φαινόμενα που εξελίσσονται σε συνθήκες αβεβαιότητας. 

Αν και τα γεγονότα που μελετώνται είναι τυχαία, όπως η ρίψη ενός ζαριού, όταν επαναλαμβάνονται αρκετές φορές παρουσιάζουν μοτίβα, τα οποία μπορούν να μελετηθούν.

 

Για παράδειγμα, από τη θεωρία των πιθανοτήτων, οι υπεύθυνοι των καζίνο μπορούν να υπολογίσουν με ακρίβεια πόσα χρήματα θα κερδίζουν κάθε εβδομάδα.

Η πρώτη σύγχρονη επιστημονική μελέτη

Η ουσιαστική ανάπτυξη της Θεωρίας Πιθανοτήτων ξεκίνησε από τις επιστολές των Pascal και Fermat, το 1650. Μολονότι τα εύσημα δίνονται στον επιστήμονα που λύνει πρώτος το  πρόβλημα, πάντοτε αναγνωρίζουμε και ευγνωμονούμε όσους στην συνέχεια βρίσκουν μια απλούστερη και πιο εξελιγμένη λύση.

Ο Μπερνούλι ήταν ο πρώτος που επέμενε πως αν επιθυμούμε να εφαρμόσουμε τα μαθηματικά στα προβλήματα του πραγματικού κόσμου, έπρεπε να λάβουμε υπόψη μας τον ανθρώπινο παράγοντα.

Η διαχείριση κινδύνου αναμφίβολα εμπεριέχει ένα στοιχείο τέχνης στην εφαρμογή της. Παρόλα αυτά δεν θα πρέπει να παραγνωρίσουμε το γεγονός ότι ο ίδιος ο ανθρώπινος παράγοντας επιδέχεται μαθηματική ανάλυση.

Συνηθισμένα σφάλματα


Η θεωρία πιθανοτήτων μπορεί αν αξιοποιηθεί προς όφελος του ερευνητή, αρκεί οι μαθηματικοί υπολογισμοί να είναι σωστοί. Αυτά που πρέπει να προσεχθούν είναι πολλά, αλλά θα εστιάσουμε σε 2 βασικά και συνηθισμένα λάθη :

Το πρώτο είναι πως πρέπει να περιλαμβάνουμε στην μελέτη μας την απόκλιση. Ένας άνθρωπος με το κεφάλι στον φούρνο και τα πόδια στο ψυγείο, δεν μπορούμε να πούμε πως κατά μέσο όρο είναι στην φυσιολογική θερμοκρασία.

 Όταν δημοσιεύονται αποτελέσματα ερευνών, αν δεν βλέπουμε καμία αναφορά στην απόκλιση, θα πρέπει να δούμε τα αποτελέσματα με καχυποψία.

Το δεύτερο είναι η εφαρμογή του νόμου των μεγάλων αριθμών, που αναφέρει πως η πιθανότητα κάποιου γεγονότος πλησιάζει την θεωρητική τιμή της, όσο οι δοκιμές τείνουν στο άπειρο. Με απλά λόγια, όσες περισσότερες φορές ρίξουμε το κέρμα, τόσο πιο σίγουρα θα εμφανιστεί τις μισές φορές η μία πλευρά, και τις μισές η άλλη. Δηλαδή να δούμε στην πράξη να εφαρμόζεται το 50% που μας λέει η θεωρία.  


Οι προβλέψεις που στηρίζονται σε ελάχιστα δεδομένα, π.χ. να έχει συμβεί κάτι 2 φορές τα τελευταία 5 χρόνια, και με βάση αυτό να επιχειρείται πρόβλεψη, στερείται επιστημονικής βάσης στην στατιστική.

 

Όλοι χρησιμοποιούν εργαλεία πρόβλεψης, έστω και αν δεν το ξέρουν

 

Όταν κάποιος αγοράζει (ή πουλάει), στηρίζεται σε υποσυνείδητες διεργασίες ή συναισθήματα, τα οποία με τη σειρά τους οφείλονται σε κάποιες παραστάσεις που τα δημιουργούν.

 

Αν οι παραστάσεις αυτές επαναληφθούν, θα δημιουργήσουν μάλλον το ίδιο συναίσθημα και θα οδηγήσουν στην ίδια απόφαση. Επομένως, έστω και υποσυνείδητα, αυτή η επενδυτική συμπεριφορά είναι στην ουσία αποτέλεσμα μιας ανάλυσης.

 

Βασιζόμενοι σε κάποια ανάλυση λειτουργούνε λοιπόν όλοι. Όσοι δεν το αντιλαμβάνονται απλώς ανήκουν στην κατηγορία αυτών που ενεργούν περισσότερο παρορμητικά και λιγότερο συνειδητά.

Η σωστή τεχνική ανάλυση είναι αξιόπιστη

 

Η μέθοδος της τεχνικής ανάλυσης στηρίζεται στο αναμφισβήτητο γεγονός πως πολλές πληροφορίες για τις διαθέσεις της αγοράς είναι ενσωματωμένες στα διαγράμματα. Μας βοηθάει να ανιχνεύσουμε τις ενδείξεις, όσο αφορά την κατεύθυνση της αγοράς.

 

Δεν προβλέπει ένα μοναδικά καθορισμένο αποτέλεσμα, όπως εσφαλμένα νομίζουν ορισμένοι, αλλά διαφορετικά πιθανά αποτελέσματα και μας πληροφορεί πόσο πιθανό είναι το καθένα τους. Ποτέ δεν αναζητούμε την απόλυτη βεβαιότητα, αλλά πάντα με την μέγιστη πιθανότητα.


Η τεχνική ανάλυση είναι μία ιδιαίτερα παρεξηγημένη μέθοδος.  Πως να μην είναι άλλωστε, όταν το χρησιμοποιούν κατά κανόνα ημιμαθείς που έχουν διαβάσει 1-2 βιβλία και νομίζουν πως έγιναν ειδικοί !
Το μόνο που καταφέρνουν τελικά, εκτός από το να χάσουν χρήματα από τις προβλέψεις τους, είναι να δυσφημούν την μέθοδο της τεχνικής ανάλυσης.

Αν δώσεις ένα αεροπλάνο να πιλοτάρει κάποιος χωρίς σοβαρή εκπαίδευση, το πιθανότερο είναι να πέσει. Δεν θα φταίει όμως το αεροπλάνο !

 

* Ο Βασίλης Παζόπουλος είναι οικονομολόγος, αναλυτής χρηματιστηριακών τίτλων.


vpazopoulos@gmail.com

 



Σχετικές μετοχές:
DOW USD ΓΔ
 Εκτύπωση     Αποστολή με e-mail
«Πρώτη<456789101112>Τελευταία»

Σχετικά με το blog
Αναλύσεις για την Οικονομία και το Χρηματιστήριο από τον Βασίλη Παζόπουλο, οικονομολόγο, αναλυτή, χρηματιστηριακό σύμβουλο
Αναζήτηση
Προηγούμενα Άρθρα
Τελευταίες δημοσιεύσεις